کد مطلب:278531 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:257

گفتار ما
اینها پاره ای از كلماتی است كه راجع به غیر قابل تردید بودن تولد و غیبت و ظهور حجت آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین به دست ما رسیده است و پر شدن زمین ستم آلوده از عدل و داد را یاد آور شده و با تعابیری چون «اگر از دنیا حتی بیش از یك روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز را طولانی می كند تا او ظهور كند» و «خدا در یك شب اسباب فرجش را فراهم خواهد كرد» بر قطعی بودن موضوع تاكید می كنند.

همچنین، اخباری كه آورده شد دلالت می كنند بر اینكه حضرت حجت - عجل



[ صفحه 46]



الله تعالی فرجه - از نسل امام حسین علیه السلام و زاده ی نوه ی قیصر روم و نام و كنیه اش، نام و كنیه ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است، عیسی بن مریم علیه السلام در نماز به او اقتدا می كند، غیبتش به درازا می كشد و با وجود عمری دراز در سیمای جوانی رشید ظاهر می شود و از ستمگران در حق علی علیه السلام و شیعه اش انتقام می گیرد و...

شاید منظور از یاد آوری این ویژگیها در روایات، از بین بردن شك و تردید منتظران فرج آن حضرت، و نشان دادن پوچی و دروغین بودن ادعای فریبكارانی كه تا زمان ظهور آن حضرت، هر چند وقت یك بار پیدا می شوند و ادعای مهدویت می كنند باشد.

در احادیثی كه ذكر به مسائل دیگری نیز اشاره شده كه بر ضرورت اعتقاد به غیبت و ظهور آن حضرت تاكید می كند، بعضی از عباراتی كه شامل آن مسائل است از این قرار است: «هر كه او را اطاعت كند از من اطاعت كرده است و هر كه از فرمان او سرپیچد از فرمان من گردن كشیده است، هر كس در زمان غیبت، او را انكار كند مرا انكار كرده است و هر كس او را دروغ پندارد مرا دروغ پنداشته است.»و نیز: «هر كس امامان بعد از پیامبر را قبول داشته باشد اما فرزندم را انكار كند مثل كسی است كه تمام پیامبران را قبول داشته باشد اما نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را انكار كند.»

همچنین در این احادیث با عبارات زیر به معترفین و منكرین او در زمان غیبتش اشاره شده است: «گروهی نسبت به آن گمراه و گروهی رهیافته اند.»، «تا اینكه اكثر معتقدان به وجود مهدی و غیبت او تردید می كنند و از اعتقاد خود برمی گردند مگر آنان كه دارای یقینی محكم و شناختی درست باشند.»

جمله ای كه باید خواننده ی محترم بیشتر در آن دقت كند سخن علی علیه السلام در جواب اصبغ بن نباته است كه می پرسد: «واقعا چنین چیزی اتفاق می افتد؟» و امام می فرماید: «آری - اتفاق می افتد- همان طور كه او خلق شده است، و دست تو از معرفت به این مطلب، كوتاه است». نكته ی قابل دقت این است كه مقصود امام علیه السلام از جمله ی «كما انه مخلوق»، «همان طور كه او خلق شده است»چیست؟ آیا مقصود از



[ صفحه 47]



آن، خلقت گمراهان و رهیافتگان در مراحل خلقت نوری ایشان است یا مقصود خلقت غیر مادی نیكان و برگزیدگان امت است یا مقصود مراحل تمثلی و نوری خود غیبت و ظهور است؟ [1] .

شاید با توجه به این جمله كه فرمود: «دست تو از معرفت به این مطلب كوتاه است.» و نیز با نظر به وجود عوالم غیر مادی- كه بر خلقت غیر مادی همه مخلوقات مشتملند و دست امثال اصبغ از آنها كوتاه است - همه ی این احتمالات، مورد نظر باشند. علم از آن خداست، و دانا اوست و بس.


[1] بحث در مورد خلقت مثالي نوري غير مادي و مراتب نزولي آن، جايگاه خاصي دارد و ما در كتابهاي «جلوه ي نور»، «فروغ شهادت» و «سرالاسراء في شرح حديث المعراج» به طور مختصر به آن اشاره كرده ايم.

آدرس بحث مذكور، در كتابهاي نامبرده از اين قرار است: جلوه ي نور صفحات 19 تا 39، فروغ شهادت صفحات 23 تا 35، و سرالاسراء، ج 2، ص 170- مترجم.